Posiadanie garażu to dla wielu kierowców samochodów jak i motocykli ważny element bezpiecznego przechowywania swojego pojazdu. Garaż ważny jest dla zabezpieczenia każdego pojazdu w różnorodnych warunkach atmosferycznych - słońce, deszcz, grad, śnieg, mróz, wiatr - jak i ze względu na jego bezpieczeństwo. Zanim postawimy nasz wymarzony garaż, musimy zadać sobie parę pytań: jaka ma być jego wielkość (jeden czy więcej stanowisk) jakie przeznaczenie (tylko garaż, czy np. razem ze składzikiem na narzędzia, kojcem dla psów) jaki posiadamy budżet, jaka konstrukcja (drewniana, blaszana, murowana) jak ma wyglądać (jaki i z czego dach, drzwi, czy brama i okna, napęd, jaki kolor) Niejednokrotnie to wielkość budżetu decyduje o tym, jaki garaż wybierzemy i jak się okazuje tzw. "blaszak" bije rekordy popularności jeśli chodzi o wybór garażu. Co należy zrobić, żeby wymarzony, własny garaż stanął na wyznaczonym przez nas miejscu? Co należy wykonać, by miejsce przechowywania naszego samochodu było solidne, bezpieczne, stabilne, by spełniało doskonale swoje zadanie? O tym przeczytasz poniżej!


Podłoże pod garaż blaszany - co musisz wiedzieć

garaż ocynkowany

W zależności od tego, jaką funkcję ma spełniać blaszany garaż, należy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje dostępnego podłoża:

  • wylewka betonowa
  • kostka brukowa lub płyty chodnikowe
  • bloczki betonowe

Wylewka betonowa jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli planujemy tam przechowywanie naszego samochodu. Żeby wylewka betonowa spełniała swoje zadanie, należy odpowiednio przygotować pod nią podłoże. Przygotowujemy obrys pod przyszły garaż - dobrze, jeśli jest on nieco większy niż docelowy wymiar- większy o jakieś 10 cm do 20 cm, a nawet 30 cm z każdej strony, po obrysie garażu. Najlepiej jest, gdy grubość wylewki wynosi 15 cm, nie cieńszą niż 10 cm, no i najlepiej pod wylewkę rozsypać gruz albo kamień, aby stworzyć naturalne szczeliny, w których może się rozprężyć woda podczas zamarzania. Pomoże to w zimie w taki sposób, że beton będzie mniej podatny na pęknięcia jeżeli podejdzie pod niego woda i zamarznie. Do wylewki betonowej dobrze jest dodać specjalne plastyfikatory do betonu, które zapobiegną wsiąkaniu w beton wody i zanieczyszczeń.

Kostka brukowa to doskonałe podłoże pod garaż jeśli nam zależy na względnie wysokiej temperaturze w pomieszczeniu garażowym. Nie jest to tak wytrzymałe podłoże jak wylewka, ale doskonale nadaje się zarówno pod samochód jak i pod np. narzędzia ogrodnicze, meble czy inne przechowywane przedmioty, narzędzia czy pod kojce dla psów. Przygotowanie podłoża należy rozpocząć od wykopania obrysu nieco większego niż garaż - jak przy wylewce betonowej, później należy wysypać warstwę 10-15 cm piasku, który dobrze ubijamy. Na warstwę piasku dajemy warstwowo utwardzacz, taki jak: tłuczeń, grys, żwir lub mieszaninę piasku ze żwirem. Na to kładziemy warstwę kostki brukowej, która powinna lekko wystawać powyżej gruntu, by ewentualna woda opadowa mogła spływać z powierzchni na teren położony niżej. Tak samo postępujemy wtedy, kiedy kładziemy płyty chodnikowe

Bloczki betonowe - ułożenie ich to najbardziej ekonomiczne podłoże garażu blaszanego. Podłoże z bloczków betonowych ma duże znaczenie również wtedy, kiedy mamy w planie za jakiś czas przenieść garaż w inne miejsce - to rozwiązanie jest wtedy idealne. Podłoże z bloczków betonowych jest wystarczające, gdy w garażu przechowujemy narzędzia ogrodnicze, sportowe czy drobne meble. Bloczki betonowe umieszcza się „po obwodzie” garażu, a minimalna ilość, jaką należy rozplanować to 6 sztuk. Niezależnie od wielkości stawianego garażu taka ilość zapewni mu stabilizację. Można oczywiście dać więcej, ale 6 to wystarczająca liczba dla całej konstrukcji. Całą powierzchnię pomiędzy bloczkami wysypujemy żwirem, klińcem i ..... podłoże gotowe.

garaż akrylowy

Czy to już wszystko?

Omówiliśmy najpopularniejsze i najlepsze podłoża w garażu. Mając na myśli podłoże nie należy zapomnieć o "związaniu" podłoża z resztą garażu - czyli konstrukcją. Co jest do tego potrzebne? Bez względu na to, czy zdecydowaliśmy się na wykonanie wylewki, płytek chodnikowych czy zastosujemy bloczki betonowe, w zależności od wielkości garażu przykręcamy po obrysie metalowe kotwy, do których w przyszłości przykręcimy metalową lub drewnianą konstrukcję garażu. Kotwy są niezbędne, gdyż nigdy nie montujemy elementów konstrukcyjnych bezpośrednio w ziemi lub w betonie - dzięki zastosowaniu kotew konstrukcja nie ma kontaktu z wilgocią - przedłużymy żywotność konstrukcji zwłaszcza, jeśli wykonana jest z drewna.

Kiedy mamy wykonane już odpowiednie podłoże, stoi konstrukcja garażu, wtedy przystępujemy do dalszych etapów, czyli przytwierdzania odpowiedniej blachy, dachu, nie zapominając o oknach, które wprowadzą nieco światła i powietrza, oraz o drzwiach lub bramie garażowej. Do wyboru mamy drzwi otwierane na boki lub podnoszoną bramę uchylną, do otwierania której możemy zastosować napęd elektryczny.

Najlepiej wybrać jest gotowy garaż blaszany z bogatej oferty firmy produkującej gotowe konstrukcje blaszane. Możemy w ten sposób łatwo dopasować nasz garaż do koloru dachu, rynien naszego domu, koloru okien czy innych elementów na elewacji.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież